X

طراحی و اجرای دیوار سبز

دیوار سبز چیست؟

دیوار سبز  یا گرین وال ( Green Wall ) ، دیواری است که بخشی از آن یا تمام آن دارای پوشش گیاهی است، و بسته به شرایط ممکن است در محیط داخل یا خارج ساختمان نصب گردد. به علت قیمت بالای زمین در شهرهای بزرگ و متعاقبا هزینه بر بودن گسترش فضای سبز در سطح افقی، استفاده از این نوع دیوار به تازگی و در سال های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. امروزه طراحی و اجرای دیوار سبز یکی از زیباکننده ترین بخش ها در طراحی داخلی منازل مسکونی ، دفاتر و فروشگاه ها گردیده است.

تاریخچه دیوار سبز

ایده  ناب و گسترش وجود گیاهان در منزل یا سایر مکان ها در سال 1938 توسط استنلی هارت وایت عرضه شد.

او با ساخت معروف ترین دیوار سبز در the du Branly  در پاریس، انقلابی در معماری ایجاد کرد و عنوان پدر خوانده دیوار گیاهی را گرفت.

با گسترش روز افزون ساخت و ساز و اسمان خراش ها وجود این منابع برای کاهش الاینده ها بسیار سودمند می باشد. رسالت دیوار سبز در واقع حفظ و بازگرداندن تعادل طبیعی به زندگی انسان است.

طراحی و اجرای دیوار سبز در دکوراسیون داخلی

از آنجا که دیوارهای سبز فقط مختص فضاهای خارجی نیستند و با کمک جزئیات اجرایی مناسب میتوانند در فضاهای داخلی بنا نیز استفاده شوند قادر هستند به بهبود کیفیت هوای داخلی نیز بپردازند. از جمله فواید طراحی و اجرای دیوار سبز در دکوراسیون داخلی میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  • کاهش مصرف انرژی در سرمایش یا گرمایش
  • ایجاد ارزش افزوده برای واحدهای مسکونی
  • گازهای مهلک و VOC را از فرش ها، مبلمان و سایر وسایل جذب میکند
  • زراعت شهری و کشت سبزیجات و صیفی جات در قسمت هایی از دیوار سبز که در دسترس است

طراحی و اجرای دیوار سبز در طراحی نمای خارجی ساختمان

طراحی و اجرای دیوار سبز در نمای خارجی ساختمان فواید زیادی دارد که از جمله آن ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  • کاهش آلودگی صوتی
  • علایق بصری ایجاد میکند
  • اجزای نازیبا را پنهان میکند
  • پروسه خنک شدن طبیعی را ارتقاء میدهد
  • المان های سازه ای ایستاده جالبی میسازد
  • دمای محیط را در مناطق شهری کاهش میدهد
  • زیباسازی محیط زندگی شهروندان و افزایش سرانه فضای سبز شهری
  • آلودگی های موجود در هوا و ذرات معلق جو را روی سطح برگ ها گیر میاندازد

 

پوشش گیاهی مناسب برای دیوار سبز

به دلیل اینکه پوشش گیاهی در دیوار سبز، وضعیتی متفاوت از حالت معمول خود دارد، گیاهان باید حساسیت را کنار گذاشته و کمی روی پای خود بایستند! گیاهان مقاوم به خشکی و کم‌آبی زندگی بهتری برای این شرایط دارند و در بین آنها پیچ امین الدوله، پاپیتال، اسکینانتوس، سرخس برگ شمشیری، پوتوس، دراسینا، ناز فرانسوی، شیر خشت، ساکولنت‌ها و کاکتوس‌ها بهترین انتخاب هستند. دیوار سبز انواع زیادی دارد که از رایج ترین آن ها میتوان به دیوار سبز مدولار، دیوار سبز هیدروپونیک، دیوار سبز پلیمری، دیوار سبز کابلی و دیوار سبز شبکه ای اشاره کرد که در کشور ما اجرا میشوند.

گروه ایوان سبز با کمک و مشاوره از اساتید برتر دانشگاهی در زمینه کشاورزی و همچنین با تکیه بر تجربه پرسنل متخصص و اجرایی خود، به بهترین شکل ممکن طراحی دیوار سبز پروژه های خود را به مرحله اجرا درمی آورد.


انواع دیوار سبز

دیوار سبز مدولار

دیوار سبز مدولار توسط داربست های فلزی که بسیار سبک  هستند و از جنس استیل گالوانیزه ساخته می شوند. که یا بر دیوار بنا قرار گرفته اند و یا بصورت سازه ای مستقل ستند.

دیوار سبز کابلی

این سیستم برای نگهداری ازگیاهان رونده پر شاخ و برگ بکار می‌رود. سیستم کابلی از یک سری توپی، از جنس فولاد ضد زنگ تشکیل شده، که قابلیت عبور کابلها و کشش و انقباض آن ها از میان یکدیگر را دارند.

دیوار سبز شبکه ای

دیوارهای سبز شبکه ای دارای مزیت هایی مانند سبک بودن و قابلیت تکیه گاهی محکم برای گیاهان همچون فولاد می باشند. این حائل به دیوار یا به سازه ساختمان متصل می شود.

نمد پلیمری

در این مدل گیاهان با استفاده از یک پارچه نمدی پلیمری بر روی یک سطح عمودی قرار میگیرند می‌گردند. این پارچه که قابلیت زهکشی را دارد به شکل مشخصی تاخورده تا بر روی قاب زیر ساخت قرار میگیرد.

دیوار سبز هیدروپونیک

در این روش خاکی وجود ندارد و آب کلیه مواد غذایی مورد نیاز تامین می کند.

عملکرد دیوار سبز یا دیوار زنده به چه صورت است؟

این دیوار ها کاملا مشابه دیوار های واقعی بوده با این تفاوت که از بخشی از آن گل و گیاه آویزان است. گاهی اوقات لابه لای آن ها مکانیسم آبیاری خودکار و لوله های آبیاری پنهان است و گاهی نیز سیستم آبیاری آن ها به صورت دستی می باشد.

یکی از عملکرد های مفید دیوار سبز، جذب کربن دی اکسید و هوای آلوده محیط و تولید اکسیژن است که ازجمله مزایای این دیوار در راستای سلامتی است.

از دیگر عملکرد های مفد این سیستم کاهش صدا است که بخشی از مزایای طراحی biophilic می باشد.

این گیاهان به صورت افقی و بدون اشغال فضا در یک فضای کوچک بر روی دیوار نصب می شوند و به صورت بالا رونده رشد می کنند.

قیمت دیوار سبز

همانطور که واقفید مطابق با تکنولوژی های روز پیاده سازی سیستم های دیوار سبز ارزان نمی باشد. اما میتوان آن را با بودجه شما هماهنگ کرد.

برای ارزان تمام شدن دیوار سبز می توان از گزینه پنل مدولار استفاده کرد. دیوار کاملا از پوشش گیاهی پر نمی باشد و ممکن است یکسال رشد گیاهان زمان ببرد. ولی برخی گیاهان نیز هستند که طی 8 تا 12 هفته رشد می کنند. به صورت کلی شما هزینه ای که برای دیوار سبز پرداخت می کنید به سبب هزینه کود، نگهداری گیاه تا زمان رشد و انتقال و نصب ان است.

مطالب مرتبط

    5/5 - (1 امتیاز)